Veel van de Keniaanse onderwerpen op blote voeten (en op de voorvoet opvallende) liepen met een snelheid van minder dan Nike Air Max 270 Mens 5: 00 / mijl. Zijn 'gewoonlijke blote voeten' lopende Amerikaanse proefpersonen daarentegen hadden een gemiddelde snelheid van 6:52. Zie onderstaande tabellen voor gegevens uit beide onderzoeken.

Het GWU-team is van mening dat vele andere factoren van invloed kunnen zijn op de loopstijl die de voorkeur heeft. Deze omvatten "trainingsniveau, mechanische eigenschappen van het substraat [dwz loopvlak, hard of zacht], loopafstand en loopfrequentie."

De vraag naar hardloopsnelheid wordt belangrijk omdat, vanuit een evolutionair perspectief, deze vraag moet worden beantwoord: welke hardloopsnelheid zou de meeste calorie?n op de eettafel hebben gezet? Overleefden Paleo-lopers door relatief lang en langzaam te gaan, of met kortere, snellere bursts? Over dit onderwerp is weinig bekend.

De Daasanach wonen aan de noordelijke delen van Nike Air Max 270 Hombre Lake Turkana in Kenia, grenzend aan Ethiopi? en Soedan. Ze zijn een kleine stam met weinig of geen lopende geschiedenis. Het onderzoek van Lieberman werd uitgevoerd met Kalenjin-hardlopers Nike Air Max 180 Damen in en rond Eldoret, Kenia, ongeveer 300 mijl van het thuisland van de Daasanach. Veel van de snelste, beroemdste hardlopers van Kenia komen van de Kalenjin-stam.

Toen de minimalistische hardlooptrend letterlijk rond 2010 een hoge vlucht nam, vroegen veel mensen waarom Asics - de Japanse hardloopschoenengigant - geen minimalistische hardloopschoenen introduceerde.

Bijna precies een jaar geleden ging ik naar het Europese hoofdkantoor van Asics en had ik een lang gesprek met Rene Zandbergen, productmanager voor hardloopschoenen.

Ik stelde deze vraag aan Rene en zijn antwoord was dat het voor Asics heel gemakkelijk zou zijn geweest om snel een www.aiguillonsong.fr uitgeklede, zero drop-schoen te ontwerpen en in massa te produceren en een stuk van de snel groeiende minimalistische markt te claimen. Maar dat was niet hoe Asics werkte, dat ze niet het Asics Gel Lyte 5 Womens bedrijf waren om gewoon op de kar te springen: dat ze willen leiden door innovatie en dat ze alleen schoenen willen uitbrengen waarvan hun onderzoek toont dat het de renner ten goede komt.

Destijds (oktober 2011) brachten ze de eerste schoenen uit de 33-collectie uit. De 33-collectie dankt zijn naam aan het aantal botten in de voet en het wil niet strikt een "minimalistische" collectie zijn, maar een collectie schoenen die een hardloper moet toevoegen aan zijn rotatie als hulpmiddel bij het ervaren van natuurlijk hardlopen. Ik zal de komende dagen meer in detail over Asics Natural Running praten. (Zie hier voor meer informatie over de originele 33-collectie of bekijk de recensie van Gel Excel-33 van vorig jaar)